Opleiden tot gastronomisch talent van de toekomst

Geplaatst op

Drenthe College Emmen gaat met haar koksopleiding MBO2 samenwerken met Dutch Cuisine. Doelstelling van beide organisaties is om in de bestaande opleiding van niveau 2 restaurant kok nog meer rekening te gaan houden met duurzaamheid op gebied van eten en gezondheid. Ook zullen er meer verbanden worden gelegd tussen boer/tuinder/kok, de geschiedenis van de Nederlandse Gastronomie en de gezondheid van de gasten ten aanzien van de bereiden gerechten.

Drenthe College
De succesvolle bestaande opleiding van Kok MBO2 (afgelopen schooljaar gekozen als de nummer 3 koksopleiding én Topopleiding van Nederland) zal niet veranderen qua structuur en opzet. Nieuw is dat de 5 principes van Meesterkok Albert Kooy als een ‘saus’ worden toegevoegd aan de vaklessen. Hierdoor ontstaat een verdieping van de unieke samenwerking die reeds was ingezet in de praktijk in opleidingsrestaurant Stones te Emmen (samenwerking tussen Stenden NHL Hogeschool en Drenthe College Emmen). Op deze manier wil de locatie Emmen haar toekomstige studenten nog meer bagage meegeven en klaarstomen voor de toekomst, als moderne ambachtelijke kok.

Dutch Cuisine
Dutch Cuisine in het onderwijs is niet nieuw, sinds een aantal jaren wordt op drie locaties in Nederland een niveau 4 gespecialiseerd restaurantkok Dutch Cuisine aangeboden (ROC Friese Poort, Gilde Food & Hospitality College en Koning Willem I College). Drenthe College gaat de eerste mbo2 opleiding van Nederland aanbieden volgens dit concept. Door het verdiepen van de bestaand opleiding hoopt het Drenthe College dat de student het geleerde op school meeneemt naar de praktijk tijdens stageperioden. Doelstelling is met name dat de studenten de huidige leermeesters weten te prikkelen nog meer op een verantwoorde manier te gaan ondernemen in de keuken. De vijf waarden die we hierbij hanteren zijn; Cultuur, Gezond, Natuur, Kwaliteit en Waarde. Waar de niveau 4 opleidingen veel meer ingaan op scheikundig niveau, zal de MBO2 student meer uitleg krijgen waarom er gekozen wordt voor verschillende producten. Bijvoorbeeld waarom je van juist die ene aardappelsoort een veel of lekkerder huzarensalade kan maken dan van een andere aardappel. Waarom die smaak is ontstaan (soort grond van verbouwing) en dan ook nog rekening houdend met waar de aardappel vandaan komt en uit welk seizoen. Ook belangrijk zal zijn dat de studenten leren zoveel mogelijk van een product te gebruiken. Niet alleen de roosjes van broccoli, maar ook de stelen zijn goed te gebruiken, terwijl in veel restaurants dit wordt weggegooid als restafval. Op deze manier willen we de studenten bewuster maken van wat de natuur ons bied en dat we zuinig(er) met onze aarde moeten omgaan. Lees meer