Groningen

Marco Agema

Initiatiefnemer en eigenaar Snackbar van de Toekomst

 

Groningen



Over Marco
Jarenlang runde hij in Groningen de befaamde Grandtaria Friet van Piet. Toen al viel Marco op door zijn vakmanschap en de grote aandacht voor duurzaam en verantwoord ondernemen. Niet zomaar waren verantwoord frituren, afvalrecycling, regionale producten en afbreekbare verpakkingsmiddelen voorname speerpunten in de bedrijfsvoering. Maar bovenal wilde hij gasten inspireren tot het maken van bewuste en verantwoorde snackkeuzes.

In 2017 besloot Marco Friet van Piet te verkopen en verdere invulling te geven aan zijn duurzame missie. Inmiddels is hij de trotse eigenaar van Snackbar van de Toekomst, een innovatieplatform dat partijen samenbrengt om een gezonder en gevarieerder snackaanbod te ontwikkelen. Onder meer door voeding te koppelen aan de SDG’s en  de vijf principes van Dutch-Cuisine. Dit vertaalt zich in het ontwikkelen van producten, het opstellen van visiedocumenten, het opzetten van onderzoek en het verzorgen van inspiratiesessies. Voor dat laatste is een heuse inspiratiewagen ontwikkeld die op uiteenlopende locaties in Nederland kan worden ingezet.

Waarom ambassadeur?
‘Ik ben van mening dat de horeca moet worden wakker geschud. Dat men zich beseft dat een duidelijke en herkenbare visie nodig is om de Nederlandse keuken weer stevig op de kaart te zetten. Met name het maken van bewuste keuzes in het assortiment zijn essentieel om te zorgen voor een herwaardering en uiteindelijk de bescherming van de Nederlandse eetcultuur. Door mij aan te sluiten bij Dutch Cuisine hoop ik bij te dragen aan het bevorderen van onze vaderlandse keuken. ‘

‘Mijn rol zal vooral zijn gericht op het helpen vertalen van de principes van Dutch Cuisine naar de snackwereld. Een wereld die groter is dan op voorhand vaak wordt gedacht. Snacks vormen in Nederland namelijk een steeds belangrijker onderdeel van het dagelijks eetpatroon. Traditionele maaltijden worden, verspreid over de dag, steeds vaker vervangen door kleine snacks.  In fastservice restaurants, maar vooral ook in sport-, school- en bedrijfskantines. Hoe geweldig zou het zijn wanneer op al die plekken het gedachtegoed van Dutch Cuisine neerdaalt. En dat is precies waar ik me, met behulp van de Inspiratiewagen van Snackbar van de Toekomst voor wil inzetten. ‘