Dutch Cuisine en KHN lanceren lente impact menu voor duurzamere horeca

Geplaatst op

Dutch Cuisine en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) stellen in 2019 voor elk seizoen een nieuw impact menu beschikbaar aan de Nederlandse horeca. Deze impact menu’s vormen de campagne ‘Samen hebben we impact’. Deze menu’s zijn zo samengesteld dat ze klimaatvriendelijk zijn en met minder impact op het milieu kunnen worden geserveerd. Met deze menu’s willen Dutch Cuisine en KHN horecaondernemers en hun koks inspireren, zodat we gezamenlijk werken aan een duurzamere horeca.

Tijdens de vakbeurs Horecava 2019 werd het  eerste Winter Impact menu  aangeboden aan de Amsterdamse horeca. Vandaag lanceren wij het tweede impact menu: het lentemenu! Dit menu is klimaatvriendelijk en erop gericht om meer groente te serveren. Daarom is vlees bij het voorgerecht weggelaten en krijgt bloemkool een hoofdrol. Als bijgerecht wordt duurzame gekweekte forel uit Nederland geserveerd. De coulis in het dessert is gemaakt van peer, fruit uit het seizoen. Zodra er in de zomer Hollandse aardbeien uit de volle grond kunnen worden ingekocht, dan kan de peer vervangen worden door de vollegrondsaardbei om dezelfde impact te realiseren.

Zet jij het Dutch Cuisine Lente Impactmenu op de kaart?
Het impactmenu is bedoeld ter inspiratie. Jij kunt er als chef delen uit gebruiken of het menu voor je eigen restaurant aanpassen. Zodat het past bij jouw gasten. Door dit menu op de kaart te zetten, zorgen we samen voor een leefbare wereld. Doe je mee? Download dan hier het menu met de toelichting.

Ben je benieuwd naar nieuwe bereidingstechnieken van groenten?
Het lente impact menu is door Dutch Cuisine en Gastronomixs samengesteld. Daarbij zijn ze geïnspireerd door verschillende bereidingstechnieken van groenten van Dutch Cuisine chefs. Ben je benieuwd naar deze nieuwe bereidingstechnieken? Bekijk deze video’s dan op www.youtube.com/gastronomixs

Samenwerken aan duurzame menu’s in de horeca
KHN en Dutch Cuisine werken samen om actief aandacht te geven aan de ‘verduurzaming’ of ‘vergroening’ van de menukaart in de Nederlandse horeca. De vijf principes van Dutch Cuisine staan daarbij centraal: meer plantaardig/minder dierlijk, groenten van het seizoen, van lokaal, vers en zonder kunstmatige toevoegingen. Daarnaast speelt het terugdringen van voedselverspilling een belangrijke rol. Om horecaondernemers en hun koks te informeren en inspireren, organiseren KHN en Dutch Cuisine onder andere inspiratiesessies.