Norbert Mergen

Groentefundamentalist, chocolade-evangelist
De Tuinen van MergenMetz – ClearChox



Wie is Norbert Mergen?
Geboren en getogen in een hotel met grote moestuin en boomgaard. Op het belendende perceel had zijn oom vrijlopende kippen. Zijn jeugd was alles waar we nu weer naar terug willen. De gasten gingen toentertijd ‘op hotel’ en het diner was altijd met groenten uit eigen tuin. Als kind had hij een stuk moestuin voor zichzelf. Groenten telen is hem dus, als het ware, met de paplepel ingegoten. Primo 2004 sloot hij zich aan bij Het Genootschap der Vergeten Groenten en was hoofdredacteur van het blad Vergeten Groenten. In de moestuin teelt hij diverse zeldzame groentesoorten en -rassen en vermeerdert zaden voor erfgoed zadenbanken. Sedert 2012 is er ook een voedselbos, dat Eetbare Siertuin heet om een brug te slaan naar alle mensen. Daarnaast houden hij en zijn echtgenoot Marijke ook Bonte Bentheimer landvarkens en Welsumer kippen – beide zeldzame rassen.
De website MergenMetz kent van meet af aan als motto ‘Terug naar de wortels’. Het bevat heel veel groentebeschrijvingen, recepten en meer. Norbert was actief voor SlowFood, is voorzitter van de Stichting Culinair Erfgoed van de Lage Landen, is actief bij Velt, bij het Netwerk Eeuwig Moes en betrokken bij de Heideboerderij. Hij schrijft af en toe voor bladen, over groenten, tuin en chocola. In 2009 startte hij ClearChox, importeur en distributeur van zeer goede chocolade – hoge kwaliteit, eerlijke prijzen voor iedereen en een korte, transparante handelsketen. Ver boven fairtrade.

Waarom ben je ambassadeur geworden van Dutch Cuisine? Waarom doe je mee met Dutch Cuisine?
Toen ik mij binnen mijn kookgroep verzette tegen tomatensoep van verse tomaten – voor een kerstdiner! – werd ik spontaan uitgemaakt voor groentenfundamentalist. Dat heb ik als geuzennaam omarmd. Er zijn zo veel mooie eetbare groentesoorten en -rassen, van sommige denken we nu dat het onkruid is. Wij hebben thuis maar liefst twintig verschillende wintergroenten. Lokaal geteeld, retegezond, wat wil een mens nog meer? De naoorlogse agrarische industrie heeft geleid tot enorme verschraling van het aanbod. In een of twee generaties is de kennis vrijwel verloren gegaan. Er schuilt een evangelist, een prediker in mij. Dus ik kon geen ‘nee’ zeggen toen ik gevraagd werd. En ik sleep goede chocola mee, de meeste mensen denken dat wat in de supermarkt ligt, chocola is. Het tegendeel is waar. Wat we bij wijn kennen, kennen we ook bij cacao en chocola.

Wat doe je hiervoor? Wat is je doel?
Het manifest van Dutch Cuisine is mijn manifest. Wat zou het mooi zijn als over vijf jaar alle chefs groenten gebruiken in het seizoen en van eigen bodem. Smaakvolle groenten, vaak oudere rassen en nu nog zo onbekende eetbare gewassen.