Vorige week heeft de gemeente Ede, na eerder de Provincie Gelderland, haar financiële bijdrage vastgesteld en is de realisatie van de World Food Center Experience officieel gestart. Deze educatieve voedselattractie neemt vanaf 2022 jaarlijks naar verwachting 330.000 bezoekers mee op een persoonlijk voedselavontuur. Zo worden zij spelenderwijs bewust van alle aspecten rond ons eten en van de consequenties die samenhangen met de keuze van het dagelijkse eten. Bij de ontwikkeling van de Experience zijn organisaties betrokken uit het bedrijfsleven, de overheid, de wetenschap en het onderwijs.
We leven in een tijd waarin we steeds verder af zijn komen te staan van de productie van ons eten. Tegelijkertijd zijn er grote uitdagingen zoals overgewicht, honger en klimaatverandering. De World Food Center Experience brengt mensen in contact met de wijze waarop eten geproduceerd en geconsumeerd wordt, wereldwijd. De World Food Center Experience laat mensen ervaren wat de impact van voedsel is op hun lichaam, hoe de voedselketen werkt, wat de nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en hoe ons land aan het oplossen hiervan kan bijdragen. Dit alles op een spannende, aantrekkelijke en boeiende manier, waardoor de World Food Center Experience niet alleen een leuk uitje voor het hele gezin wordt, maar mensen ook stimuleert te kiezen voor gezond en duurzaam eten.
Unieke samenwerking
De afgelopen jaren is door de gemeente Ede, Provincie Gelderland, Wageningen University & Research en WFC Development gewerkt aan het concept en de ontwikkeling van de World Food Center Experience. Vanaf de start is er nauw samengewerkt met bedrijven als Albert Heijn, Rabobank, DSM, FrieslandCampina, KeyGene, Nestlé en Scelta Mushrooms. Ook is de Wereldvoedselorganisatie van de Verenigde Naties betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Masterplan voor de Experience. Leisure-specialisten hebben gezorgd voor een hoge ‘fun’-factor van de attractie. Diverse maatschappelijke organisaties ondersteunen heΩt initiatief en werken mee aan de uitwerking van de ideeën en plannen. Een onafhankelijke Raad van Advies, met vertegenwoordigers uit verschillende onderdelen van de voedingssector, heeft haar goedkeuring gegeven aan het concept van de Experience.
Sterke business case en financiering
Het concept van de Experience is ontworpen door de leisure-experts van BRC Imagination Arts uit Los Angeles, die in Nederland eerder al de succesvolle Heineken Experience ontwierpen. Daarnaast is het plan sterk financieel onderbouwd. De business case berust op een financieel gezond operationeel model, getoetst door het in attracties gespecialiseerde bureau Leisure Development Partners (LDP) De financiering wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van € 17 miljoen van de provincie Gelderland en € 6 miljoen door de gemeente Ede.
Internationale profilering
Naast consumenten heeft de World Food Center Experience ook een zakelijke doelgroep. Het wordt dé centrale ontmoetingsplek voor internationale delegaties die Nederland bezoeken om de voortrekkersrol van ons land in agrifood te tonen, en nieuwe samenwerkingsverbanden en innovatie te stimuleren.
Vervolgstappen
De volgende stap in de realisatie van de World Food Center Experience is de oprichting van een stichting die verantwoordelijk wordt voor de ontwikkeling en de realisatie van de inhoud en het gebouw van de nieuwe attractie. Naast de inhoud zijn ook de vorm en de ‘fun’-factor van de WFC Experience belangrijk om de beleving te waarborgen.
Centraal gelegen
De WFC Experience is onderdeel van het World Food Center dat zich ontwikkelt tot dé food-ontmoetingsplek van Nederland, pal naast het intercitystation Ede-Wageningen en dichtbij Wageningen University & Research. Het gebied Ede-Wageningen is het kennishart van de Foodvalley en een groeiende toplocatie voor innovatieve bedrijven en instellingen op het gebied van agrifood.
Voor meer informatie download hier de trailer.
https://worldfoodcenter.net/wp-content/uploads/2018/12/wfc-moodfilm-NL-subs-v2.mp4