De afgelopen jaren zien de Nederlandse vishandelaren een terugloop in de verkoop van haring, vooral bij de jeugd. Ook komen er steeds minder viskramen, terwijl street food zo populair is. Dutch Cuisine vindt dat de haring onmiskenbaar tot de Nederlandse keuken behoort en besloot in samenwerking met onze partner het Koning Willem I College in ’s Hertogenbosch naar nieuwe toepassingen van deze zilte vis te gaan zoeken. Afgelopen vrijdag 21 juni, werd op de langste dag in het Zuiderzeezaal van Restaurant De Mandemaaker in Bunschoten-Spakenburg daarom een haringdiner aan de geïnteresseerde pers en genodigden voorgeschoteld. Bereid door leerlingen van dit culinaire college uit Den Bosch. Te genieten viel onder andere van een lauwwarme haring afgelakt met appelstroop, een zeer dun gesneden haringcarpaccio ingelegd in Hooghoudt korenwijn met Solt Hollandse garnalen en een bonbon van haring, biet en witte chocolade. De komende maanden zullen naar mogelijkheden gezocht worden om deze recepten bij de Nederlandse horeca op de kaart te gaan krijgen. Ook het feit dat de haring veel minder CO2-afdruk heeft dan bijvoorbeeld vlees en dat haring naast voedzaam veelzijdig gezond voor ons is moeten bij de jeugd beter voor het voetlicht geplaatst gaan worden. Volgend jaar weer een Nationaal haringdiner.
Auteur: René Zanderink, ambassadeur Dutch Cuisine