Koppert Cress BV
De Poel 1
2681 MB Monster
Nederland

info@koppertcress.com
koppertcress.com

Koppert Cress

Architecture Aromatique

Over Koppert Cress
Hoewel de geschiedenis terug gaat tot 1988, de oprichting, is de grote groei en het succes van na juli 2002, toen Rob Baan het bedrijf overnam. Koppert Cress is gespecialiseerd in ‘Cressen’, zaailingen van unieke planten, met elk hun eigen, verrassende invloed op de zintuigen. Smaak, geur, gevoel of presentatie, er is een cress voor alle toepassingen. En de keuze wordt steeds groter. Ieder jaar wordt minstens één nieuw product toegevoegd aan het sortiment ‘Micro-vegetables’, een collectie die als ‘Architecture Aromatique’ onder de aandacht wordt gebracht.

Koppert Cress heeft 160 gemotiveerde medewerkers die dagelijks de Nederlandse handel en leveranciers voorzien en die op hun beurt de micro-vegetables binnen Europa en over de rest van de wereld verspreiden. De eindgebruikers zijn voor het grootste deel chefs, restaurants, cateraars en hotels. De betrouwbare levering van de verse en smakelijke ingrediënten maakt het voor deze vakmensen mogelijk hun gasten op een creatieve manier te verrassen.

Het bedrijf mocht een aantal prijzen in ontvangst nemen, erkenning van de innovatieve aanpak van product en markt. Twee keer werd de AGF Innovatie Award overhandigd. Een prijs toegekend door een jury van vakgenoten in de Nederlandse groente industrie. Maar ook de gastronomische wereld heeft kennis genomen van Koppert Cress en waardeert de producten. Voor Rob Baan persoonlijk, kwam na ontvangst van de titel ‘Honourable member of les Amis Saisonnier’ door Culinaire Saisonnier en de verkiezing tot ‘Man van het Jaar in de AGF 2006’ door het Vakblad AGF, de internationale erkenning met de begeerde ‘Premo Internacional Martiko a la callidad del producto’, die hem werd overhandigd tijdens de ‘Lo Mejor de la Gastrononia’ in San Sebastian.

Waarom Dutch Cuisine
Rob Baan is Dutch Cuisine ambassadeur van het eerste uur. “Let’s change the way we look at fresh food and health”: laten we op een andere manier naar gezondheid en voeding kijken is zijn credo. Rob Baan benadrukt dat de medische wetenschap zich vooral richt op de genezing en reparatie van ziektes, terwijl er aan de preventie kant zoveel ongelofelijk meer te winnen valt. Ten aanzien van voeding ligt de nadruk op voedselveiligheid en kostprijs. Hierbij wordt volkomen voorbij gegaan aan het nut van echt voedsel voor de gezondheid. Hij zou graag een focus zien op voedselinhoud. Het oorspronkelijke voedsel van de mens is planten eten, aangevuld met een beetje dierlijk eiwit. Hier zijn we compleet van weggeraakt met als gevolg, veel niet overdraagbare ziekten, die we ons zelf aandoen. De tuinbouw is al vele eeuwen de hofleverancier van gezondheid. Nederland is hier vanaf 1600 een voorloper in. We kunnen dit met onze opgedane ervaring, onze sterke ondernemers, het logistieke kanaal en met kennis van de universiteiten een enorme nieuwe economie van maken. Dutch Cuisine is een partij die hierin een rol kan spelen. Voeding heeft een direct effect op onze gezondheid; een verbetering van ons voedingspatroon levert op termijn gezondere mensen op. De chefs van Dutch Cuisine zijn de change-agents die dit eetpatroon positief kunnen beïnvloeden, zowel in de horeca maar ook thuis.