Onze
ambassadeurs
vertellen de
verhalen
Dutch Cuisine wil een platform bieden aan alle koks in Nederland die onze visie uitdragen: bewuster, gezonder en met smaak koken vanuit onze Nederlandse identiteit. Dit alles op een creatieve, vrijdenkende, eigenzinnige, pragmatische wijze en werkend vanuit het principe less is more. Daarbij ziet Dutch Cuisine de Nederlandse chef-koks als belangrijke ambassadeurs. Zij kunnen het gedachtengoed uitdragen, de verhalen vertellen, receptuur verspreiden en de principes toepassen in gerechten en menu’s met het Dutch Cuisine label. En daarmee een belangrijk verschil maken. Dutch Cuisine noemt deze chef-koks daarom change-agents. Nederlandse chefs als Jonnie Boer, Niven Kunz, Albert Kooy, Bas Cloo, Jim de Jong, Jef Schuur en Leon Mazairac geven Dutch Cuisine een nieuw aanzien. Zij laten zien waar onze Nederlandse keuken rijk aan is. Ze zijn de vernieuwers van nu en de ontdekkers van de toekomst.
Dutch Cuisine is in oktober 2017 een actie gestart om restaurants te werven die minimaal één Dutch Cuisine gerecht op de kaart plaatsen en het gedachtegoed van Dutch Cuisine uitdragen. Kijk voor meer informatie op Doe mee met Dutch Cuisine
Dutch cuisine
op de kaart
Kaart
Showcase
Restaurants
Dutch Cuisine wil zoveel mogelijk chefs en restaurants aan zich binden die minimaal één Dutch Cuisine gerecht op de kaart plaatsen. Dutch Cuisine organiseert, in samenwerking met koepel- en brancheorganisaties als Koninklijke Horeca Nederland en het Gastronomisch Gilde, diverse events voor professionals in de food sector: demo’s, workshops, lezingen, proeverijen en chef’s tables. Met gemeenten, provincies en bedrijven uit de voedingsindustrie wordt samengewerkt omdat zij het horeca-netwerk van restaurants en chef-koks goed in kaart hebben gebracht en regelmatig benaderen.
Vanaf oktober 2017 gaat Dutch Cuisine haar out-of-home kanalen verder verbreden in samenwerkingen met koepel- en branche organisaties, bedrijven, gemeenten en provinciën. Zo hebben de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Ede en Groningen – Dutch Cuisine partners van de Green Deal ‘Verduurzamen Voedselconsumptie – koploop-restaurants binnen hun stadsgrenzen, waarmee zij zich kunnen profileren via hun citymarketing. Deze koploop-restaurants en nieuw te werven Dutch Cuisine restaurants worden opgenomen in de Dutch Cuisine Culinaire Routes. Voor meer informatie ga naar Dutch Cuisine Culinaire Routes.
Flagship
BOLENIUS
Dutch Cuisine’s flagship-restaurant Bolenius, dat eind 2010 haar deuren heeft geopend, bevindt zich tussen de kantoortorens in het zakencentrum van Amsterdam en werd vorig jaar door We’re Smart World uitgeroepen tot één van de 25 beste groenterestaurants ter wereld. Het restaurant heeft een 120m2 grote moestuin waar sterren-chef en Dutch Cuisine ambassadeur Luc Kusters een deel van zijn dagverse groenten en kruiden oogst. Er is gekozen voor een moderne en gezonde keuken met veel groenten en gebruik van seizoensgebonden en lokale ingrediënten. Daarbij wordt met moderne technieken gekookt, waarbij veel nadruk ligt op groenten en seizoensgebonden producten. Luc Kusters: ‘We geven groenten een even groot podium als vis en vlees en maken het verschil met specifieke bereidingen en technieken. Inspiratie wordt uit de hele wereld gehaald en dit vertalen we naar een minimalistische Nederlandse keuken.’. Bolenius laat zien dat gezond en smaakvol goed samen gaan en dat de (oud)Hollandse smaken verrassend hedendaags zijn.
www.bolenius-restaurant.nl
Showcase
Bedrijfs- en keten- restaurants
De grote Nederlandse bedrijfs- en ketenrestaurants zoals Albron, Sodexo, WeCanteen, de Bijenkorf, La Place en Van der Valk voeden dagelijks meer dan 1 miljoen consumenten en maken hiermee een enorme impact op mens, dier en milieu. Voor de verduurzaming van de voedselconsumptie is het daarom erg belangrijk dat Dutch Cuisine met keten- en bedrijfsrestaurants samenwerkt. De aanbod- en vraagkant kan op deze manier positief beïnvloed en veranderd worden.
Zo heeft Green Deal partner Albron voor 2018 aangekondigd om in samenwerking met Dutch Cuisine haar gehele assortiment te voorzien van Dutch Cuisine gerechten. Ook binnen de Green Deal ‘Verduurzaming voedselconsumptie’ zal Dutch Cuisine nieuwe ketenrestaurants aan gaan sluiten met Green Deal partner Variatie in de keuken. De showcase bij Van der Valk – onderzoeksproject over meer groente en minder vlees – van ‘Variatie in de Keuken zal verder worden doorgezet naar andere out-of-home kanalen en ook op deze locaties zal Dutch Cuisine gerechten op het menu gaan plaatsen. Denk hierbij aan mainstream locaties met een groot bereik zoals HMS, NS en Van der Valk.