Door de eeuwen
heen is de
Nederlandse
keuken altijd
adaptief geweest

De continue stroom van Nederlandse innovaties en verbazingwekkende creativiteit zie je terug in onze producten en op de borden van Dutch Cuisine-chefs: daar komt alles bij elkaar. Het gerecht geeft niet alleen de Nederlandse seizoenen en regio’s weer, maar ook het innovatieve vermogen en de creativiteit van onze keuken. Het allemaal samen op het bord brengen omvat het hele ‘van grond tot mond’ proces; de gehele voedselketen. Dit alles bepaalt onze Nederlandse eetcultuur.

Er wordt veel tijd en energie gestoken in nieuwe voedings-technologie, maar laten we daarnaast ook bewustzijn bij de consument creëren. Door te investeren in de creativiteit van Dutch Cuisine chef-koks en het mogelijk te maken dat mensen zelf ook geïnspireerd raken. Kortom: door het publiek deelgenoot te maken. Het draait allemaal om to see, to do, to taste. Als onze cultuur een weerspiegeling is van onze identiteit, toont dit ook ons innovatieve en creatieve vermogen. Het is onderdeel van ons karakter – het is ‘typical Dutch’, met een twist. Het is de rode draad die je ook terugziet bij iconen als Dutch Design, Dutch Fashion en Dutch Architecture.

Cultuurmakers

De cultuurmakers van Dutch Cuisine geven een vernieuwde dimensie aan onze eetcultuur. De Nederlandse eetcultuur laat een groot vermogen aan innovatie en creativiteit zien. Het is een deel van ons karakter, onze identiteit. De cultuurmakers dragen met hun passie en creativiteit bij aan een gezond, fijn en verrijkt leven.

CHARLOTTE LANDSHEER
(COR UNUM CERAMICS)

Directeur en designer Cor Unum Ceramics,
Den Bosch

Cor Unum Contemporary Ceramics, opgericht in 1953 als Cor Unum (‘één van hart’), is een keramiekatelier in ’s-Hertogenbosch. Een bijzonder aspect van Cor Unum is het team achter de keramiek. Het team bestaat uit zowel professionals, als mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die zich met heel hun hart inzetten voor het bedrijf. Dit team maakt van toonaangevende ontwerpen, keramische objecten van wereldniveau. Charotte Landsheer, directeur van Cor Unum, ontwerper en dochter van oprichter en kunstenaar Zweitse Landsheer, begint in 1994 bij Cor Unum op de dan nieuwe afdeling productontwikkeling. Naast de aansturing van Cor Unum en haar ontwerpwerk, geeft Charlotte ook les aan studenten van Sint Lucas, afdeling Vormgeven Product, Ruimte & Media in Boxtel.

www.corunum-ceramics.nl

ATELIER NL

Designers Atelier NL,
Eindhoven

Ontwerpstudio Atelier NL staat bekend om haar bijzondere producten en onderzoekgerichte projecten: vaak van glas en aardewerk. Ontwerpsters Nadine Sterk en Lonny van Ryswyck benadrukken met hun serviesgoed altijd de rijkdom van de aarde en de waarde van lokale grondstoffen. Voor de serie borden en kommen die zij ontwikkelden voor Koninklijke Tichelaar Makkum, heeft Atelier NL zelf opgravingen gedaan op diverse plekken in Nederland. Met zes verschillende, lokale kleisoorten werd een servies samengesteld in uiteenlopende bruintinten, waarbij de kleur telkens bepaald werd door de chemische samenstelling van de klei uit die streek.

www.ateliernl.com

MARIJE VOGELZANG

Decaan Food Non Food Design Academy en food designer Eat me,
Dordrecht

Marije Vogelzang noemt zichzelf geen food-designer, maar eating-designer omdat ze geïnspireerd is door de herkomst, de sociale impact en de psychologische kant van eten.   Na haar studie aan de Design Academie Eindhoven besloot Marije een nieuwe richting binnen het ontwerpvlak te ontwikkelen: Food Non Food. Ze is nu hoofd van deze nieuwe afstudeerrichting over voeding aan de Design Academy. Begin 2016 heeft Marije daarnaast het Dutch Institute of Food & Design opgericht met als doel een ​​netwerk te maken van ontwerpers die op mondiale schaal werken met eten. Haar werk wordt internationaal erkent en gepubliceerd. Marije geeft wereldwijd inspirerende lezingen over haar werk en visie.

www.marijevogelzang.nl

Showcase

Dutch Cuisine Tools in Holland Toolkit

Als onderdeel van de tweejaarlijkse, Nederlandse ‘terugkomweek’ van Nederlandse ambassades in het buitenland, verzorgde Dutch Cuisine ambassadeur Angélique Schmeinck een zinderende Smaakexpeditie boordevol heerlijke producten van Nederlandse bodem. Tijdens deze eetsensatie werden ook de Dutch Cuisine Tools gepresenteerd die in de Holland Toolkit – een online platform voor het Nederlandse ambassade netwerk – zijn opgenomen. Voor meer informatie bekijk deze video.

 

Holland Toolkit

Om de identiteit van Nederland op een goede manier uit te dragen is de Holland Toolkit ontwikkeld. De Holland Toolkit bevat alle informatie inclusief tools die het buitenlandse netwerk, brancheverenigingen en andere partners kunnen gebruiken om een bijdrage te leveren aan een herkenbare, economische en visuele identiteit van Nederland. Sinds eind oktober zijn er in deze toolkit ook Dutch Cuisine tools opgenomen, waarmee op ambassades overal ter wereld een Dutch Cuisine eetbeleving neergezet kan worden. Hiernaast bevat de Holland Toolkit ook informatie over het belang van Dutch Cuisine voor de landbouwraden. Ofwel, hoe draagt de inzet van Dutch Cuisine bij aan een versterkte positionering van de Nederlandse landbouwsector in het buitenland.

De Holland Toolkit die via een paswoord toegankelijk is voor alle Nederlandse posten in het buitenland, bevat onder meer de volgende items: het boek ‘Taste Like Dutch, an impression of Dutch culinary culture’, een online handleiding voor lokale cateraars in het buitenland die kan worden gebruikt op ambassades en consulaten en Dutch Cuisine huisstijlmaterialen zoals een uitnodiging, menu- en receptkaarten, tafeldecoratie en een mini-expo van serviesgoed gemaakt door Nederlandse ontwerpers.

Projecten

Dutch Cuisine Culinaire Routes
Op bijzondere routes door Nederland, worden Dutch Cuisine restaurants, producenten, landschappen en cultuurmakers gepromoot aan binnen- en buitenlandse toeristen. Het is een totale ‘Memorabele eetcultuurbeleving’ die verder gaat dan uitsluitend ‘eten’ en onze rijke voedselgeschiedenis in beeld brengt. Chefs, musea, producenten, steden en regio’s met unieke (voedsel) landschappen laten elk seizoen iets anders zien in het landschap en op het bord. To see, to do, to taste.

In samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme zijn de eerste contouren voor de toeristische Dutch Cuisine Routes neergezet voor zowel het oosten als het westen van het land. Alle informatie over producten en producenten die wordt verzameld tijdens het samenstellen van de routes, kan worden gebruikt voor de Matchmaking facility van Dutch Cuisine waabij producten met een bijzonder verhaal toegankelijk(er) worden gemaakt voor de horeca en de consument. Hierdoor wordt de afstand tussen consument en (lokale) producent verkort: de stimulering van de zogenaamde korte keten.

Door mensen in een ‘Memorabele eetcultuurbeleving’ te plaatsen wordt niet alleen het verhaal verteld, maar komen mensen er ook mee in contact, wordt de korte keten bevorderd en gaan mensen door het diverse Hollandse landschap. Hier wordt een verbinding gemaakt tussen onze eetcultuur en natuur.

Dutch Cuisine Regionale Matchmaking
De Nederlandse culinaire identiteit wordt medebepaald door een grote diversiteit aan bijzondere producten. Om chefs te inspireren en te faciliteren in het gebruik daarvan, vindt Dutch Cuisine het belangrijk dat deze producten goed voorhandig zijn voor de horeca.

In het Green Deal project Matchmaking Facility wordt toegewerkt naar een landelijk netwerk van producenten van dergelijke producten. Deze matchmaking werkt twee kanten op. Enerzijds worden mooie producten met een bijzonder verhaal toegankelijk(er) gemaakt voor de horeca. Anderzijds wordt een economische impuls geboden aan lokale producenten door bestaande initiatieven (Erkend streekkeurmerk, Lekkers dichtbij) meer onder de aandacht te brengen, en onderdeel te maken van een groter geheel. Een koppeling met de Dutch Cuisine Culinaire Routes is voor de hand liggend en wederzijds versterkend. Ook zullen deze producten onderdeel gaan uitmaken van de Dutch Cuisine Awards. Een landelijke wedstrijd waarin chefs worden uitgedaagd om met streekproducten te strijden om het beste Dutch Cuisine gerecht.

Dutch Cuisine ‘Earth to Table’ events
De ‘Earth to Table’ diners en tentoonstelling die tijdens de Dutch Design Week in 2016 werden gelanceerd, ontvingen de award Best of DDWE2016. ‘Earth to Table’ is een ode aan onze Nederlandse grond en cultuur. Tijdens de ‘Earth to Table’ diners laten Dutch Cuisine chefs de regionale smaak van producten uit Hollandse bodem proeven en Dutch designers laten zien dat diezelfde grond prachtige kleiserviezen en glaswerk voortbrengt. Zo komt de Nederlandse ‘terroir’ en wat deze voortbrengt weer samen op tafel.
Meer informatie over  ‘Earth to Table’ diners en tentoonstelling tijdens DDWE16 en bekijk de video Earth to Table A Soil Soiree en Earth to Table A Tasting Dinner.

Dutch cuisine
On the map

Restaurant
Cateraar
Producent
Educatie
Cultuur